Εθνικό μονοπάτι Ε32

Περιγραφή:

Το εθνικό μονοπάτι Ε32 ξεκινά από τη Βυτίνα και διασχίζοντας το φαράγγι του Λούσιου, την Ορεινή Αρκαδία και τις πλαγιές του Ταΰγετου καταλήγει στο Γύθειο ή την Καρδαμύλη. Στο ορειβατικό καταφύγιο του Ταΰγετου το μονοπάτι διασταυρώνεται με το Ευρωπαϊκό Ε4 κι ακολουθεί τρεις διαδρομές. Η πρώτη ακολουθεί την πορεία προς τις Πόρτες (προς κορυφή Προφήτη Ηλία), το Σιδηρόκαστρο, την κορυφογραμμή προς Σπανακάκι και την Παναγιά Καψοδεματούσα και διασχίζοντας το φαράγγι του Ριντόμου καταλήγει στη Σάντοβα της Καρδαμύλης. Το τμήμα αυτό του μονοπατιού αποτελεί μια πανέμορφη ωστόσο δύσκολη και επικίνδυνη διαδρομή διάρκειας 12-15 ωρών που απαιτεί μεγάλη προσοχή και εμπειρία.

Η δεύτερη διαδρομή διάρκειας 2,5 ωρών ακολουθεί την πορεία προς τη δασική περιοχή των Πενταυλών στα 1200 μέτρα υψόμετρο, και από εκεί στον Άγιο Δημήτριο με το ομώνυμο εκκλησάκι και την πηγή για να συνεχίσει προς το Γύθειο. Η τρίτη διαδρομή ακολουθεί την ίδια πορεία ως τον Άγιο Δημήτρη συνεχίζοντας όμως με τη διάσχιση του φαραγγιού του Βυρού που μετά από 8-10 ώρες πορεία καταλήγει στις ακτές της Καρδαμύλης.

Οι διαδρομές του Ε32 είναι σηματοδοτημένες με τα χρώματα κόκκινο-άσπρο των εθνικών μονοπατιών και στο κομμάτι της Λακωνίας διατηρούνται σε καλή κατάσταση χάρις στις προσπάθειες του Ε.Ο.Σ. Σπάρτης.

Τα Εθνικά μονοπάτια μεγάλων αποστάσεων σχεδιάσθηκαν παράλληλα με τα Ευρωπαϊκά αποτελώντας παρακάμψεις για νέες διαδρομές. Στο νομό Λακωνίας το εθνικό μονοπάτι Ε32 αποτελεί παρακλάδι τουΕυρωπαϊκού μονοπατιού Ε4που με αφετηρία τη Βυτίνα, διασχίζει το φαράγγι του Λούσιου, τα χωριά και τις μονές της Ορεινής Αρκαδίας για να καταλήξει στην Καρδαμύλη. Στη Λακωνία τομονοπάτι παρέχει στον περιπατητή την δυνατότητα να περπατήσει στις πλαγιές του Ταΰγετου, διασχίζοντάς τον κατά μήκος, και αφού συναντήσει το Ε4 στο ορειβατικό καταφύγιο του Ε.Ο.Σ Σπάρτης να διασχίσει το φαράγγι του Βυρού ή εναλλακτικά του Ριντόμου για να καταλήξει στις ακτές της Καρδαμύλης στο Μεσσηνιακό κόλπο. Το συνολικό μήκος της διαδρομής από τη Βυτίνα είναι 150 χμ. ενώ οι διαδρομές είναι σηματοδοτημένες με τα χρώματα κόκκινο-άσπρο των εθνικών μονοπατιών. Τα τμήματα του μονοπατιού στον Ταΰγετο χάρις στις προσπάθειες του Ε.Ο.Σ. Σπάρτης διατηρούνται σε πολύ καλή κατάσταση. Με επίκεντρο το ορειβατικό καταφύγιο του Ταΰγετου το Εθνικό μονοπάτι 32 ακολουθεί τις εξής διαδρομές:

Καταφύγιο Ταΰγετου – Πόρτες (προς κορφή Προφήτη Ηλία) – Σιδηρόκαστρο – κορυφογραμμή προς Σπανακάκι – Παναγιά Καψοδεματούσα – φαράγγι Ριντόμου – Σάντοβα Πανέμορφη και δύσκολη διαδρομή που διαρκεί τουλάχιστον 12-15 ώρες ανάλογα με το ρυθμό βαδίσματος και το σημείο εξόδου από το φαράγγι. Η πορεία αρχίζει από το καταφύγιο του Ταΰγετου κι ακολουθώντας τη διαδρομή – Λιβάδια – Γούβες – Πλάκες- προς τις Πόρτες και την κορυφή του Προφήτη Ηλία (3-3,5 ώρες πορεία), συνεχίζει τη διάσχιση προς την κορυφή Σπανακάκι στα 2.024 μέτρα υψόμετρο. Από εκεί κατεβαίνει τη ρεματιά που, μετά 3,5-4,5 ώρες πεζοπορία, μας οδηγεί στην Παναγιά τη Καψοδεματούσα σε υψόμετρο 960 μέτρων όπου και διανυκτερεύουμε. Στο συγκεκριμένο τμήμα της διαδρομής απαιτείται εμπειρία για την εύρεση του μονοπατιού καθώς δεν υπάρχει σηματοδότηση, ενώ το χειμώνα λόγω του χιονιού απαιτείται η χρήση σχοινιού. Από την Παναγιά τη Καψοδεματούσα διασχίζουμε το φαράγγι του Ριντόμου, περνάμε το χωριό Πηγάδια με το διπλό γεφύρι και μετά από 3-4 ώρες διαδρομή συνεχίζουμε μέχρι την έξοδο της ρεματιάς στη Σάντοβα της Καρδαμύλης.

Καταφύγιο Ταΰγετου – Πενταυλοί – Άγιος Δημήτριος – Γύθειο / φαράγγι Βυρού Από το ορειβατικό καταφύγιο του Ταΰγετου, μέσα από ένα πανέμορφο δάσος ελάτης και μαύρης πεύκης κατηφορίζουμε από το προς τη δασική περιοχή των Πενταυλών που βρίσκεται σε υψόμετρο 1220 μέτρων (περίπου μίας ώρας διαδρομή). Μετά από μία ώρα πεζοπορία ανηφορίζουμε προς το Σωρό σε υψόμετρο 1500 μέτρων για να συνεχίσουμε κατηφορικά προς τον Άγιο Δημήτρη με το ομώνυμο εκκλησάκι. Εδώ μπορούμε να ξεκουραστούμε και να ξεδιψάσουμε με το κρυστάλλινο νερό της πηγής που αναβλύζει από τη βάση του Ιερού. Από το σημείο αυτό η πεζοπορία συνεχίζει είτε προς το Γύθειο, είτε προς το φαράγγι του Βυρού που μετά από 8-10 ώρες πορεία καταλήγει στις ακτές της μεσσηνιακής Μάνης.